Školský poriadok MŠ
Školský poriadok MŠ je vypracovaný v zmysle Vyhlášky Ministerstva školstva Slovenskej republiky č.306/2008 Z.z., podľa §28 ods.19 zákona č.245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní /školský zákon/ a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Pracovného poriadku pre výchovných a ostatných zamestnancov škôl a školských zariadení v pôsobnosti Mesta Námestova s prihliadnutím na špecifické podmienky Materskej školy na ul. Bernolákova 252 v Námestove.
CHARAKTERISTIKA MATERSKEJ ŠKOLY
Materská škola podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno- emocionálnej, intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej, rozvoja zručností a schopností. Utvára predpoklady na ďalšie vzdelávanie, pripravuje na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí.
Pracujeme podľa vlastného školského vzdelávacieho programu vypracovaného podľa Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0 pre predprimárne vzdelávanie. V školskom vzdelávacom programe sú rozpracované ciele predprimárneho vzdelávania, obsah a organizačné formy výchovy a vzdelávania .
Materská škola je 4-triedna.Poskytuje celodennú výchovnú starostlivosť deťom vo veku od 2 do 6 rokov a deťom s odloženou povinnou školskou dochádzkou. MŠ poskytuje deťom aj možnosť poldenného pobytu.
MŠ je umiestnená v 2 účelových budovách. V každej budove sú na prízemí 2 šatne pre 2 triedy- jedna trieda je na prízemí a druhá na poschodí. Pri každej triede je spálňa, kuchynka a jedáleň, sociálne zariadenia, účelové priestory pre personál, kabinet.
Súčasťou MŠ je hospodárska budova, v ktorej sa nachádzajú sklady, kuchyňa, práčovňa a kancelária riaditeľky MŠ. Každá budova má samostatný vchod a sú prepojené krytou terasou.
II.
PREVÁDZKA MATERSKEJ ŠKOLY
Materská škola je v prevádzke v pracovných dňoch od 6:00 h. do 16:15 h.
Riaditeľka MŠ: Iveta Madleňáková
Zástupkyňa MŠ: Iveta Kušnierová
Konzultačné hodiny: pondelok- od 10:00 h. do 15:00 h., prípadne podľa
dohody so zákonnými zástupcami.
Prevádzka MŠ bola prerokovaná s rodičmi a odsúhlasená zriaďovateľom.
V čase letných prázdnin je prevádzka MŠ prerušená z hygienických dôvodov na 1 mesiac.
V tomto období vykonávajú prevádzkoví zamestnanci upratovanie a dezinfekciu priestorov, pedagogickí a ostatní zamestnanci čerpajú dovolenku podľa plánu dovoleniek. Prerušenie prevádzky oznámi riaditeľka MŠ oznamom 2 mesiace vopred. V čase prerušenia prevádzky MŠ môžu deti navštevovať inú MŠ podľa uvedenia na zverejnenom ozname.
Konzultácie s pedagogickými zamestnancami
Zákonní zástupcovia dieťaťa majú možnosť konzultovať s pedagogickými zamestnancami denne v čase od 11.30 hod. do 12.00 hod, prípadne v inom čase podľa dohody. Konzultácie sú spravidla ústne, avšak pokiaľ rodič, prípadne pedagogický zamestnanec prejaví záujem, je vyhotovená v písomnej forme. V písomnej forme sa vyhotovuje aj vtedy, ak pedagogický zamestnanec opakovane rieši rovnaký problém, na ktorý bol rodič v predchádzajúcom čase upozornený.
Dochádzka detí do MŠ.
Príchod detí do MŠ je spravidla do 8:00 h. a odchod do 16:15 h.
Spôsob dochádzky dohodne rodič s triednou učiteľkou.
V prípade dochádzky dieťaťa v priebehu dňa dohodne rodič čas jeho príchodu a spôsob jeho stravovania tak, aby nenarušil priebeh činnosti ostatných detí.
Prevzatie dieťaťa môže pedagogický zamestnanec odmietnuť, ak zistí, že jeho zdravotný stav nie je vhodný na prijatie do MŠ. Ak dieťa v materskej škole počas dňa ochorie, pedagogický zamestnanec zabezpečí jeho izoláciu od ostatných detí, dozor ním poverenou osobou z radov zamestnancov školy a informuje zákonného zástupcu dieťaťa.
Ak sa dieťa nemôže zúčastniť na výchove a vzdelávaní je zákonný zástupca povinný oznámiť škole bez zbytočného odkladu príčinu jeho neprítomnosti. Za dôvod ospravedlniteľnej neprítomnosti dieťaťa sa uznáva najmä choroba, prípadne lekárom nariadený zákaz dochádzky do školy, mimoriadne nepriaznivé poveternostné podmienky alebo mimoriadne udalosti v rodine.
Neprítomnosť dieťaťa, ktorá trvá tri po sebe nasledujúce vyučovacie dni , ospravedlňuje jeho zákonný zástupca. Ak neprítomnosť dieťaťa z dôvodu ochorenia trvá dlhšie ako tri po sebe nasledujúce vyučujúce dni, predloží jeho zákonný zástupca potvrdenie od lekára.
Úhrada poplatkov.
Na čiastočnú úhradu nákladov spojených s hmotným zabezpečením v predškolských zariadeniach prispieva rodič, alebo iná osoba, ktorá má voči dieťaťu vyživovaciu povinnosť.
Výška príspevku je podľa Všeobecne záväzného nariadenia Mesta Námestova č.3/2008 o výške príspevkov v školských zariadeniach a podľa doplnku- Zmena č.2 – 10,00 eur mesačne na 1 dieťa.
Tento príspevok sa uhrádza vopred do 10.dňa v mesiaci v MŠ podľa oznamu na vchodových dverách.
Príspevok sa neuhrádza, ak sú splnené tieto podmienky:
· Podľa zákona 245/2008 § 7 je bezplatné vzdelanie pre deti jeden rok pred začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky
· Ak zákonný zástupca dieťaťa predloží riaditeľovi materskej školy doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi
· Dieťa je umiestnené v zariadení na základe rozhodnutia súdu
Príspevok v materskej škole na základe rozhodnutia zriaďovateľa sa neuhrádza ak
· Dieťa má prerušenú dochádzku do materskej školy viac ako 30 po sebe nasledujúcich kalendárnych dní z dôvodu choroby alebo rodinných dôvodov preukázateľným spôsobom
· Dieťa nedochádzalo do materskej školy v čase školských prázdnin alebo bola prerušená prevádzka materskej školy zapríčinená zriaďovateľom alebo inými závažnými dôvodmi., v týchto prípadoch uhrádza zákonný zástupca pomernú časť určeného príspevku.
Ak zákonný zástupca uhradí príspevok a nastanú podmienky podľa uvedených bodov, zriaďovateľ materskej školy započíta úhradu na ďalší mesiac.
Okrem tohto príspevku je rodič povinný uhradiť príspevok na stravovanie dieťaťa.
Strava v MŠ pozostáva z desiaty, obeda a olovrantu. Stravné uhrádza zákonný zástupca dieťaťa mesačne vopred vždy do 20.dňa v mesiaci na bankový účet 4041106010/5600 a riadi sa vnútorným poriadkom ZŠS, ktorý je zverejnený v šatni na nástenke.
V prípade, že rodič neuhradí uvedené poplatky v stanovenom termíne, riaditeľka MŠ môže po predchádzajúcom upozornení rodiča rozhodnúť o ukončení dochádzky dieťaťa do MŠ.
III.
PRIJÍMANIE DETÍ DO MATERSKEJ ŠKOLY.
· Do materskej školy sa prijímajú deti na základe žiadosti zákonného zástupcu, môžu sa prijímať aj deti so špeciálnymi výchovno- vzdelávacími potrebami, deti nadané, vo veku spravidla od troch do šiestich rokov, deti s odloženou povinnou školskou dochádzkou a s dodatočne odloženou povinnou školskou dochádzkou. Deti po dovŕšení dvoch rokov veku môžu byť prijaté, ak sú vytvorené vhodné materiálne, personálne a iné potrebné podmienky a je voľná kapacita MŠ.
· Do materskej školy sa prijímajú deti priebežne alebo pre nasledujúci školský rok. Miesto a termín podávania žiadosti pre nasledujúci školský rok zverejní riaditeľ po dohode so zriaďovateľom na budove materskej školy a inom verejnom dostupnom mieste spravidla od 15. februára do 15 .marca. Riaditeľ spolu s miestom a termínom zverejní podmienky prijímania detí do materskej školy. Prednostne sa prijímajú deti, ktoré dovŕšili piaty rok veku, deti s odloženou povinnou školskou dochádzkou a deti s dodatočne odloženou povinnou školskou dochádzkou. Ostatné podmienky prijímania určí riaditeľ a po prerokovaní s pedagogickou radou školy zverejní na viditeľnom mieste.
· Deti sa do materskej školy prijímajú na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu, ktorú predloží riaditeľovi spolu s potvrdením o zdravotnom stave dieťaťa od všeobecného lekára pre deti a dorast. Ak ide o dieťa so špeciálnymi výchovno- vzdelávacími potrebami, zákonný zástupca predloží okrem žiadosti a potvrdenia o zdravotnom stave aj vyjadrenie príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie.
· Z dôvodu ľahšej adaptácie dieťaťa možno prijať dieťa na čas adaptačného pobytu, v ktorom zákonný zástupca privádza dieťa do materskej školy postupne na jednu a najviac na štyri hodiny, spolupracuje s pedagogickými zamestnancami. Ak sa dieťa zadaptuje v materskej škole, môže dieťa po dohode zákonného zástupcu s riaditeľom pravidelne navštevovať materskú školu v dohodnutom čase. Pri zníženej adaptačnej schopnosti dieťaťa môže riaditeľ po prerokovaní so zákonným zástupcom rozhodnúť o prerušení dochádzky dieťaťa do materskej školy na dohodnutý čas.
· O prijatí dieťaťa do materskej školy rozhoduje riaditeľka materskej školy podľa §5 ods.13 písm. a) zákona č. 596/2003 o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Pri prijímaní do materskej školy sa postupuje v zmysle § 3 vyhlášky Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 306/2008 Z.z. o materskej škole. Písomné rozhodnutie o prijatí alebo neprijatí dieťaťa do materskej školy k začiatku školského roka vydá riaditeľka do 30. apríla, počas školského roka do 30 dní od podania žiadosti.
· Rozhodnutie o odklade povinnej školskej dochádzky dieťaťa predloží zákonný zástupca riaditeľke do 15. apríla.
· Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho odboru vzdelávania v materskej škole. Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania.
IV.
VNÚTORNÁ ORGANIZÁCIA MATERSKEJ ŠKOLY.
Organizácia tried a vekové zloženie detí.
1 budova- prízemie- trieda „A“- 2-3 ročné deti
poschodie- trieda „B“- 3-4 ročné deti
2 budova- prízemie- trieda “C“- 4-5 ročné deti
poschodie- trieda „D“- 5-6 ročné deti
Prevádzka tried, schádzanie a rozchádzanie detí.
1 budova- V čase od 6:00 h. do 7:00 h. sa deti schádzajú v triede „A“.
Od 7:00 h. sa začína prevádzka v určených triedach.
Od 15:00 h. sa deti rozchádzajú domov z triedy „A“.
2 budova- V čase od 6:00 h. do 7:00 h sa deti schádzajú v triede „C“
Od 7:00 h. sa začína prevádzka v určených triedach.
Od 15:00 h. sa deti rozchádzajú domov z triedy „C“.
Preberanie detí
Dieťa od rodičov preberá učiteľka, ktorá zaň zodpovedá od jeho prevzatia, až po odovzdanie rodičovi /alebo inej splnomocnenej osobe staršej ako 10 rokov na základe vyhlásenia / alebo učiteľke, s ktorou sa v práci strieda.
Preberanie detí medzi učiteľkami v čase schádzania a rozchádzania detí je možné len písomne na základe aktuálneho zoznamu detí s podpisom preberajúcej a odovzdávajúcej učiteľky.
Na písomnom základe sa preberajú deti vzájomne medzi pedagogickými zamestnancami MŠ a pedagogickými zamestnancami prevádzajúcimi krúžkovú činnosť.
V prípade, že rodičia majú súdnym rozhodnutím, príp. predbežným opatrením obmedzené preberanie detí, je potrebné o tom písomne (fotokópiou úradného rozhodnutia) informovať riaditeľku MŠ.
Organizácia v šatni.
Do šatne majú prístup rodičia, ktorí po vstupe do budovy pomôžu deťom pri prezliekaní a odkladaní vecí do skrinky. Rodičia v spolupráci s pedagógmi vedú deti k samostatnosti a poriadku.Za estetickú úpravu šatne zodpovedá učiteľka príslušnej triedy, za poriadok v skrinkách, za hygienu a uzamknutie vchodu určený prevádzkový zamestnanec.Za vlastné hračky zodpovedá rodič, tiež za pripravené náhradné oblečenie pre prípad znečistenia .
Organizácia v umyvárni.
Všetky triedy majú samostatnú umyváreň. Každé dieťa má vlastný uterák, v starších vekových skupinách má každé dieťa vlastný pohár a zubnú kefku označenú svojou značkou.
Za pravidelnú výmenu uterákov, čistenie pohárov a zubných kefiek, za hygienu umyvárne zodpovedá určený prevádzkový pracovník.
Deti sa v umyvárni zdržiavajú len za prítomnosti učiteľky, ktorá ich učí základným hygienickým návykom a sebaobsluhe.
Za celkovú organizáciu pobytu detí v umyvárni, uzatvorenie vody a dodržiavanie príslušných hygienických, zdravotných a bezpečnostných predpisov zodpovedá učiteľka príslušnej triedy. Po skončení prevádzky MŠ všetky sociálne zariadenia skontroluje prevádzkový zamestnanec, ktorý zamyká priestory MŠ.
Rodičia nevstupujú do detskej umyvárne a WC a nepoužívajú školské WC (len v nutných prípadoch).
Organizácia v jedálni
Všetci zamestnanci sa riadia podľa rozpisu časového harmonogramu a organizácie vydávania stravy.Za kvalitu a predpísané množstvo stravy, hygienu a kultúru stravovania zodpovedá vedúca ZŠS. Zabezpečuje aj pitný režim/ v každej triede je džbán s nápojom a šálkami/. Použité šálky umýva upratovačka príslušnej triedy.
Za organizáciu a výchovný proces v jedálni zodpovedá riad. MŠ a učiteľky. Vedú deti k osvojeniu si základných návykov kultúrneho stolovania, v maximálnej miere pri tom uplatňujú individuálny prístup k deťom. Počas jedla učiteľka deti nenásilne usmerňuje, prípadne ich aj prikrmuje. Nenúti ich jesť!
Deti v triede „A“ používajú pri jedle lyžicu, v triede „B“ po uvážení triednou učiteľkou kompletný príbor v priebehu školského roka a v triedach „C“ a „D“ používajú kompletný príbor od začiatku školského roka.
Ak musí mať dieťa zo zdravotných dôvodov vylúčené zo stravy určité potraviny, je zákonný zástupca povinný podať u vedúcej školskej jedálne žiadosť o výnimku v stravovaní dieťaťa. K žiadosti, ktorá musí obsahovať údaje o dieťati, prikladá doklad od lekára, na ktorom budú uvedené potraviny, ktoré dieťa nesmie jesť.
Odhlásenie zo stravy oznámi rodič vopred, najneskôr do 8:00 h. v deň neprítomnosti dieťaťa vedúcej ZŠS p. Darine Polákovej na tel. číslo:5522600.Ak sa tak nestane, rodič uhrádza plnú stravnú jednotku, ktorú dieťa obvykle odoberá.
Pobyt detí vonku
Počas pobytu deti vonku je učiteľka povinná zabezpečiť deťom plnohodnotnú, organizovanú činnosť, venuje deťom zvýšenú pozornosť, dodržiava požiadavky bezpečnosti a ochrany ich zdravia v zmysle všeobecne záväzných predpisov a pokynov riad. MŠ.
Učiteľka, ktorá príde na dvor s deťmi ako prvá, skontroluje bezpečnosť areálu školského dvora, podľa potreby odstráni z dosahu nebezpečné predmety, prípadne zabezpečí ich likvidáciu nepedagogickou zamestnankyňou.
- Na vychádzke nemôže mať pedagogický zamestnanec viac ako 20 detí od 4 do 5 rokov veku alebo 22 detí starších ako 5 rokov veku. Pri vyššom počte detí alebo pri činnostiach, ktoré si vyžadujú zvýšený dozor, riaditeľ zabezpečí ďalšieho zamestnanca MŠ, ktorý pod vedením učiteľa dbá na bezpečnosť detí.
- S triedou s deťmi mladšími ako 3 roky, s deťmi vo veku od 3 do 4 rokov a s deťmi so zdravotným znevýhodnením sa uskutočňuje vychádzka za prítomnosti dvoch zamestnancov.
- Na vychádzke ide učiteľka posledná, vždy za deťmi. Pri prechádzaní cez komunikáciu sa učiteľka dôsledne riadi zásadami ochrany zdravia a bezpečnosti detí. Dáva znamenie zdvihnutou rukou alebo používa terč na zastavenie premávky, vchádza na vozovku prvá a odchádza z nej posledná.
- Organizáciu pobytu vonku plánovať na každý deň v týždenných intervaloch.
- Pobyt vonku uskutočňovať každodenne s rôznym obsahovým zameraním a rozdeleným na 2 časti- vzdelávaciu a rekreačnú.
- Pobyt vonku sa uskutočňuje za každého počasia s výnimkou silných mrazov /- 10°C/, dažďa a silného nárazového vetra .V prípade vysokých horúčav sa pobyt vonku môže obmedziť, resp. presunúť na skoršie ranné hodiny.
- Deti musia mať správnu obuv a odev podľa charakteru pobytu vonku a podľa počasia.
- Dĺžku pobytu uskutočniť podľa určenia v usporiadaní dňa, zodpovedne zvažovať všetky okolnosti prípadného skrátenia pobytu vonku.
- Deti na vychádzky chodia vždy v sprievode 2 učiteliek ak je počet detí vyšší ako 20, alebo v sprievode 1 učiteľky a prevádzkového zamestnanca podľa poverenia riad. MŠ
- Dĺžku a náročnosť trasy prispôsobiť veku detí, neuskutočňovať bezcieľné a vyčerpávajúce vychádzky.
- Pedagogickí zamestnanci dodržiavajú mimoriadne bezpečnostné opatrenia a korigujú pobyt vonku v celej časti školskej záhrady.
- Poskytnúť deťom dostatočné množstvo hračiek ,náradia a priestor na oddych.
- Z hľadiska prirodzených príležitostí na pohyb, otužovanie a zvyšovanie odolnosti organizmu dieťaťa je učiteľ povinný deťom zabezpečiť plnohodnotnú a organizovanú činnosť.
Organizácia pobytu vonku počas letných mesiacov
- V letných mesiacoch je nutné chrániť deti pred prudkým slnečným žiarením a podľa toho prispôsobiť miesto a čas trvania dopoludňajšieho a popoludňajšieho pobytu vonku.
· V čase letných mesiacov s vysokými dennými teplotami musia mať deti pri pobyte vonku hlavu krytú vhodným doplnkom (šiltovka, klobúk a pod.), aby sa predišlo úpalu. Oblečenie majú mať vzdušné, z prírodných materiálov. Ak majú v skrinke ochranný opaľovací krém a učiteľka je o tom informovaná, pred odchodom von ho dieťaťu pomôže použiť. Deti majú v plnej miere zabezpečený pitný režim, prípadne si deti nosia z domu pitie v nerozbitnej fľaši s uzáverom.
· V letnom období sa pobyt vonku na priamom slnečnom žiarení zvyčajne v čase od 11.00 do 15.00 hod. obmedzuje na minimum.
Organizácia v spálni
Počas popoludňajšieho oddychu v spálni dbá učiteľka na primerané oblečenie detí. Zabezpečí pravidelné vetranie spálne, ktoré neohrozí zdravie detí. Od odpočívajúcich detí neodchádza,
individuálne pristupuje k deťom, ktoré nepociťujú potrebu spánku. Odpočinok 5-6 ročných detí postupne skracuje. Počas odpočinku detí si pedagogickí zamestnanci doplňujú triedne písomnosti, pripravujú školské pomôcky, študujú odbornú literatúru.
Logopedická a krúžková činnosť
Logopedickú činnosť zabezpečuje PaedDr. Sylvia Nečasová 2x mesačne vo vyhradených priestoroch MŠ.
Krúžkovú činnosť zabezpečujú pedagogickí zamestnanci CVČ v Námestove v Námestove, ktorí sú spôsobilí vykonávať záujmové aktivity s deťmi a sú zodpovední za obsah a kvalitu realizovania jednotlivých krúžkov. K začiatku školského roka predkladajú plán činnosti na schválenie riaditeľke MŠ.
Logopedická aj krúžková činnosť sa organizuje na základe informovaného súhlasu zákonného zástupcu, logopedická v ranných hodinách a krúžková v popoludňajších hodinách. Za bezpečnosť detí zodpovedá pedagogický zamestnanec, ktorý realizuje krúžkovú a logopedickú činnosť.
Organizácia výletov a exkurzií
Výlet alebo exkurzia sa organizuje na základe plánu práce školy a informovaného súhlasu zákonného zástupcu, najviac na jeden deň s prihliadnutím na bezpečné, hygienické a fyziologické potreby detí. Pred uskutočnením výletu alebo exkurzie riaditeľka alebo ňou poverený pedagogický zamestnanec organizačne zabezpečí prípravu a priebeh týchto aktivít. Vyhotoví písomný záznam o poučení zúčastnených osôb a detí o bezpečnosti a ochrane zdravia, ktorý potvrdia všetky dospelé osoby svojím podpisom. Riaditeľka písomne oznámi zriaďovateľovi organizovanie podujatia. Na výlety a exkurzie sa nesmú použiť hromadné dopravné prostriedky.
Vykonávanie pedagogickej praxe v materskej škole
Študentky, ktoré majú záujem o vykonávanie pedagogickej praxe počas školského roka, sa hlásia u riaditeľky MŠ, ktorá :
- zabezpečí prostredníctvom bezpečnostného technika školenie o BOZP na pracovisku, o čom vypracuje písomný záznam s podpismi poučených
- oboznámi so Školským poriadkom MŠ a školskou dokumentáciou
- zaradí študentky do tried
Úsporný režim chodu materskej školy
V prípade nízkej dochádzky detí do materskej školy pre zvýšenú chorobnosť detí alebo prázdniny , riaditeľka môže rozhodnúť o spájaní tried z dôvodu šetrenia finančných prostriedkov. Pri spojení tried sa dbá zabezpečenie kvalitnej a plnohodnotnej výchovy a vzdelávania. Nadbytok zamestnancov riaditeľka rieši udelením náhradného voľna alebo čerpaním dovolenky.
V.
PRÁVA A POVINNOSTI DETI A ICH ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCOV V MŠ, PRAVIDLÁ VZÁJOMNÝCH VZŤAHOV S PEDAGOGICKÝMI A PREVÁDZKOVÝMI ZAMESTNANCAMI
Dieťa má právo na:
- bezplatné vzdelanie v materskej škole rok pred plnením povinnej školskej dochádzky
- vzdelanie v štátnom a v materinskom jazyku v rozsahu ustanovenom v školskom zákone
- individuálny prístup rešpektujúci jeho schopnosti a možnosti a zdravotný stav
- úctu k jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnostnej a etnickej príslušnosti
- poskytovanie poradenstva a služieb spojených s výchovou a vzdelávaním
- výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a hygienicky vyhovujúcom prostredí
- organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu a v súlade so zásadami psychohygieny
- úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému, psychickému a sexuálnemu násiliu
- právo na informácie týkajúce sa jeho osoby a jeho výchovno- vzdelávacích výsledkov
Dieťa so špeciálnymi výchovno- vzdelávacími potrebami má právo na výchovu s využitím špecifických foriem a metód, ktoré zodpovedajú jeho potrebám, a na vytvorenie nevyhnutných podmienok, ktoré túto výchovu a vzdelanie umožňujú.
Deťom cudzincov s povoleným pobytom na území Slovenskej republiky a deťom žiadateľov o udelenie azylu a Slovákov žijúcich v zahraničí sa poskytuje výchova , vzdelávanie a stravovanie za tých istých podmienok ako občanom Slovenskej republiky.
Dieťa je povinné:
- neobmedzovať svojím konaním práva ostatných osôb zúčastňujúcich sa na výchove a vzdelávaní
- dodržiavať školský poriadok materskej školy
- chrániť pred poškodením majetok materskej školy a majetok, ktorý sa využíva na výchovu a vzdelávanie
- pravidelne sa zúčastňovať na výchove a vzdelávaní
- konať tak, aby neohrozoval svoje zdravie a bezpečnosť, ako aj zdravie a bezpečnosť ďalších osôb zúčastňujúcich sa na výchove a vzdelávaní
- ctiť si ľudskú dôstojnosť svojich spolužiakov a zamestnancov materskej školy
- rešpektovať pokyny zamestnancov materskej školy, ktoré sú v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, vnútornými predpismi školy a dobrými mravmi
Zákonný zástupca dieťaťa má právo:
- žiadať, aby sa v rámci výchovy a vzdelávania v materskej škole poskytovali deťom informácie a vedomosti vecne a mnohostranne v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona
- oboznámiť sa so vzdelávacím programom materskej školy a školským poriadkom
- byť informovaný o výchovno- vzdelávacích výsledkoch svojho dieťaťa
- na poskytnutie poradenských služieb vo výchove a vzdelávaní svojho dieťaťa
- zúčastňovať sa na výchove a vzdelávaní po predchádzajúcom súhlase riaditeľky materskej školy
- vyjadrovať sa k vzdelávaciemu programu materskej školy prostredníctvom orgánov školskej samosprávy
Zákonný zástupca dieťaťa je povinný:
- dodržiavať podmienky výchovno- vzdelávacej činnosti svojho dieťaťa určené školským poriadkom
- dbať na sociálne a kultúrne zázemie dieťaťa a rešpektovať jeho špeciálne výchovno- vzdelávacie potreby
- informovať materskú školu o zmene a zdravotnej spôsobilosti jeho dieťaťa, jeho zdravotných problémoch alebo iných závažných skutočnostiach, ktoré by mohli mať vplyv na priebeh výchovy a vzdelávania
- pravidelne uhrádzať príspevky v zmysle Všeobecne záväzného nariadenia mesta Námestova na čiastočnú úhradu výdavkov v materských školách a stravovanie
VI.
BEZPEČNOSŤ A OCHRANA ZDRAVIA DETÍ A OCHRANA PRED SOCIÁLNO – PATOLOGICKÝMI JAVMI, DISKRIMINÁCIOU
A NÁSILÍM
V starostlivosti o zdravie, hygienu a bezpečnosť detí sa zamestnanci riadia všeobecne záväznými predpismi, najmä § 7 vyhlášky Ministerstva školstva SR č.306/2008 Z.z. o materskej škole, §132-135 a §170-175 Zákonníka práce,§422 Občianskeho zákonníka, zákonom Národnej rady SR č.277/1994 Z.z. o zdravotnej starostlivosti, pracovným poriadkom a internými pokynmi riad. MŠ.
Podľa § 7 vyhlášky 306/2008 o materskej škole za vytvorenie bezpečných a hygienických podmienok na predprimárne vzdelávanie zodpovedá riaditeľ.
Za bezpečnosť a ochranu zdravia dieťaťa zodpovedajú pedagogickí zamestnanci od prevzatia dieťaťa až po jeho odovzdanie zákonnému zástupcovi alebo ním splnomocnenej osobe.
Za dodržiavanie hygienických predpisov v priestoroch MŠ a ochranu zdravia detí zodpovedajú aj prevádzkoví zamestnanci v rozsahu im určenej pracovnej náplne. Kontrolu bezpečnosti na pracovisku, zistenie nedostatkov, používanie ochranných pracovných pomôcok, vykonáva 1 x mesačne zástupca zamestnancov za bezpečnosť a zdravie pri práci.
Postup pri úraze dieťaťa v MŠ – príloha školského poriadku
Zamestnanci MŠ sú povinní:
- prihliadať na základné fyziologické potreby detí
- učiteľka je zodpovedná za vytvorenie pokojnej a tvorivej atmosféry, ochranu psychického zdravia detí, nepoužíva telesné tresty ani neprimerané inhibičné metódy výchovy
- vytvárať podmienky na zdravý vývin detí a predchádzanie sociálno- patologických javov
- poskytnúť nevyhnutné informácie na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí
- viesť evidenciu školských úrazov, ku ktorým došlo počas výchovno- vzdelávacej činnosti
- pri úraze poskytnúť prvú pomoc a lekárske ošetrenie, neodkladne informovať zákonného zástupcu dieťaťa
- evidovať vyhlásenia zákonných zástupcov o bezinfekčnosti prostredia pred prvým vstupom do MŠ a po neprítomnosti dieťaťa dlhšej ako 5 dní. Vyhlásenie nesmie byť staršie ako jeden deň
- elektrické spotrebiče ,vypínače, zásuvky a elektrické vedenie musí byť zabezpečené proti možnosti použitia deťmi
- ak učiteľka zistí nedostatok na predmetoch, pomôckach, hračkách, ktorý môže ohroziť zdravie a bezpečnosť detí, zabezpečí jeho odstránenie osobne alebo to oznámi zamestnancovi BOZP. Ten zabezpečí jeho odstránenie.
Ochrana pred sociálnopatologickými javmi
V zmysle Dohovoru o právach dieťaťa sú učitelia povinní zabezpečovať aktívnu ochranu detí pred sociálnopatologickými javmi, monitorovať zmeny v správaní detí a v prípade dôvodného podozrenia z fyzického alebo psychického týrania či ohrozovania mravného vývinu dieťaťa bezodkladne riešiť problém v spolupráci s vedením školy, prípadne s PPP, kontaktovať príslušný odbor sociálnych vecí, pediatra a príslušné oddelenie policajného zboru.
Opatrenia proti šíreniu legálnych a nelegálnych drog
- primeranou formou informovať deti o existencii legálnych a nelegálnych drog a ich mimoriadne negatívnych účinkoch na zdravie človeka
- viesť deti k zdravému spôsobu života, rozlišovaniu zdravých a nezdravých návykov pre život a zdravie
- v prevencii využívať vhodnú a dostupnú literatúru
- poskytovať deťom dostatok podnetov a možností realizácie prostredníctvom rôznych aktivít, a tým ich viesť k plnohodnotnému životu, kde drogy nemajú svoje miesto
- zabezpečiť v celom areáli MŠ prísny zákaz fajčenia
- dbať na to, aby sa do budovy školy nedostali žiadne nepovolané osoby, a tým zamedziť možnosti zlých vonkajších vplyvov na deti
- v prípade podozrenia na šírenie legálnych a nelegálnych drog v prostredí MŠ bezodkladne informovať vedenie MŠ, ktoré vykonajú okamžité opatrenia
VII.
OCHRANA SPOLOČNÉHO A OSOBNÉHO MAJETKU.
- Vchody do MŠ sú zaistené bezpečnostnými zámkami. Kľúče od jednotlivých budov vlastní riad. MŠ, školníčka , ktorá budovy odomyká a poverená upratovačka, ktorá budovy zamyká.
- Od vchodu ku zabezpečovaciemu systému vlastnia kľúče pedagogickí zamestnanci, ktorí kódujú zabezpečovací systém po skončení prevádzky MŠ.
- V budovách MŠ je bez sprievodu zamestnanca MŠ zakázaný akýkoľvek pohyb cudzej osoby.
- Vetranie miestností na prízemí sa uskutočňuje len v prítomnosti zamestnanca MŠ. Pri odchode z triedy je učiteľka povinná prekontrolovať uzatvorenie okien.
- Po ukončení prevádzky MŠ je učiteľka povinná odložiť didaktickú techniku na uzamykateľné určené miesto. Jednotliví zamestnanci zodpovedajú za inventár v rozsahu uvedenom v dohode o hmotnej zodpovednosti, ktorá je s pracovníkmi uzatvorená písomne.
- Ďalšie práva a povinnosti súvisiace s ochranou majetku si zamestnanci plnia v zmysle pracovnej náplne. Osobné veci si zamestnanci MŠ odkladajú na určené uzamykateľné miesto.
- Po ukončení prevádzky MŠ všetky priestory skontroluje prevádzkový zamestnanec, ktorý odchádza posledný, uzamkne vchody a vstupné brány do objektu MŠ. Zabezpečovací systém odkóduje a zakóduje zamestnanec podľa časového rozvrhnutia.
- Pri každom svojvoľnom poškodení alebo zničení majetku MŠ sa bude požadovať úhrada od zákonného zástupcu dieťaťa, ktoré poškodenie spôsobilo .
DENNÝ PORIADOK V MATERSKEJ ŠKOLE
|
6:00 Príchod do MŠ
Hry, hrové činnosti, edukačné aktivity
Pohybové a relaxačné cvičenie
Osobná hygiena
8:30 Trieda A,B Desiata 8:45 Trieda C,D Desiata
|
EDUKAČNÁ AKTIVITA
je cieľavedomá, systematická, zmysluplná, konkrétna výchovno- vzdelávacia činnosť
|
Pobyt vonku
Osobná hygiena
11:30 Trieda A,B Obed 11:45 Trieda C,D Obed
Osobná hygiena, príprava na odpoludňajší odpočinok
Odpoludňajší odpočinok
14:00 Trieda A,B Olovrant 14:15 Trieda C,D Olovrant
Záujmová činnosť detí
16:15 Ukončenie dennej prevádzky
|