Školský vzdelávací program
MATERSKÁ ŠKOLA BERNOLÁKOVÁ 252, 029 01 NÁMESTOVO
Školský vzdelávací program
„ZÁHRADA PLNÁ KVETOV"
Stupeň vzdelania: predprimárne
Dĺžka štúdia: 3-4 roky -absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu
odboru vzdelávania v materskej škole
Vyučujúci jazyk: slovenský
Forma vzdelávania: denná
Druh školy: štátna materská škola
Názov školy: Materská škola
Adresa: Bernolákova 252, 029 01 Námestovo
IČO: 00314676
Riaditeľ školy: Iveta Madleňáková
Ďalšie kontakty: 043/ 552 22 38, e-mail: skolka.bernolakova@orava.sk
Zriaďovateľ: Mesto Námestovo
Adresa: Cyrila a Metoda 329/6, 029 01 Námestovo
Kontakty: 043/550 47 11
Platnosť dokumentu : od 1.9.2012 do 30.06.2016
Ciele a poslanie výchovy a vzdelávania
Cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnuť optimálnu emocionálnu, sociálnu a kognitívnu úroveň ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie a na život v spoločnosti.
Východiskom je jedinečnosť dieťaťa, aktívne učenie a začleňovanie do skupiny a kolektívu.
Cieľmi inštitucionálnej predškolskej výchovy sú :
· napĺňať potrebu dieťaťa sociálneho kontaktu s rovesníkmi
· uľahčiť dieťaťu plynulú adaptáciu na zmenené prostredie
· podporiť vzťah dieťaťa k poznávaniu a učeniu hrou
· rozvíjať cieľavedome, systematicky a v tvorivej atmosfére osobnosť dieťaťa
v psychomotorickej, poznávacej, sociálnej, emocionálnej a morálnej oblasti
· prihliadať na rôzne sociokultúrne a socioekonomické zázemie dieťaťa
· uplatňovať a chrániť práva dieťaťa v spolupráci s rodinou, zriaďovateľom a inými inštitúciami s rešpektovaním potrieb dieťaťa
· získavať dôveru rodičov v individuálnom výchovnom poradenstve a upriamovať ich
pozornosť na pozitívne prejavy v správaní sa svojho dieťaťa a v prípade potreby ich
nasmerovať na ďalšie odborné poradenstvo s inými odborníkmi (pediater, logopéd,
psychológ, atď.).
· posilňovať úctu k rodičom, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu,
k materinskému jazyku, k štátnemu jazyku, a k svojej vlastnej kultúre
· získať a posilňovať úctu k ľudským právam a základným slobodám
· pripraviť sa na život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia, znášanlivosti, tolerancie, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami a cirkvami a náboženskými spoločenstvami
· naučiť sa rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť, pripraviť sa na celoživotné vzdelávanie
· naučiť sa kooperovať v skupine, kolektíve a preberať na seba primeranú zodpovednosť
· naučiť sa chrániť svoje zdravie vrátane využitia zdravej výživy a chrániť životné prostredie
· naučiť sa rešpektovať všeľudské etické hodnoty
Ciele MŠ:
1 Vytvárať optimálne podmienky na zaškoľovanie 5-6 ročných detí a detí s odloženou povinnou školskou dochádzkou.
2 Zameriavať sa na oblasť enviromentálnej výchovy so zámerom aktívne chrániť prírodu.
3 Posilňovať zdravý životný štýl prostredníctvom realizácie projektu „Adamko hravo- zdravo“ a „Evička nám ochorela“
4 V pedagogickej práci uplatňovať hlavné zámery „Dohovoru o právach dieťaťa“.
5 Využívať logopedické intervencie pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou a poruchami reči.
Poslanie MŠ
Materská škola podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno-emocionálnej, intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej, rozvíja schopnosti a zručnosti, utvára predpoklady na ďalšie vzdelávanie. Pripravuje na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí.
Naším poslaním je vytvoriť materskú školu rodinného typu s úzkymi väzbami na rodičov. Chceme umožniť deťom prežiť aktívne a šťastné detstvo tým, že im vytvoríme pohodové a priateľské prostredie bez zbytočného stresu, kde sa budú cítiť dobre, kde bude vždy dobrá priateľská nálada a pochopenie. Budeme sa usilovať o rozvoj samostatných a sebavedomých detí cestou prirodzenej výchovy. Chceme položiť základy celoživotného vzdelávania všetkým deťom podľa ich možností , záujmu a potrieb, učiť ich zdravému životnému štýlu a ochrane prírody a prostredia v ktorom žijú.
Zameranie školy
Naša MŠ je mestská rozpočtová organizácia. Ponúkame celodennú výchovnú starostlivosť s možnosťou využitia poldenného pobytu pre deti od 2 do 6 rokov veku a pre deti s odloženou povinnou školskou dochádzkou.
Uplatňujeme Štátny vzdelávací program ISCED 0, Rozvíjajúci program výchovy a vzdelávania detí s odloženou povinnou školskou dochádzkou v materských školách a prvky projektov Adamko hravo- zdravo, Evička nám ochorela, Environmentálna výchova, Bezpečko na ceste .
Mesačne organizujeme rôzne športové a kultúrno- spoločenské aktivity. Centrum voľného času Maják v Námestove nám zabezpečuje krúžkovú činnosť- Mažoretky, Angličtina hrou, Šikovníček.
V MŠ pracuje 2x mesačne klinický logopéd pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou. Spolupracujeme s CPPaP, MsÚ, ZŠ, MŠ, CVČ, Domom kultúry.
Zameriavame sa na oblasť ekológie a enviromentálnej výchovy- chrániť prírodu, zber a triedenie odpadového materiálu, viesť deti k práci v záhrade, starostlivosť o rastliny.
Dĺžka dochádzky a formy výchovy a vzdelávania
Na predprimárne vzdelávanie v materskej škole sa prijímajú spravidla deti od troch do šiestich rokov veku; ak je voľná kapacita, možno prijať aj deti od dvoch rokov veku. Prednostne sa prijímajú deti, ktoré dovŕšili piaty rok veku, deti s odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky a deti s dodatočne odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky.
Do triedy materskej školy sa zaraďujú spravidla deti rovnakého veku. Deti, ktoré majú
v nasledujúcom roku začať plniť povinnú školskú dochádzku sa obvykle zaraďujú do samostatnej triedy.
Predprimárne vzdelávanie sa uskutočňuje formou:
a) celodenného niekoľkoročného predškolského vzdelávania,
b) poldenného zaškolenia v rozsahu štyroch až päť hodín denne v dopoludňajšom čase
Spôsob, podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom vzdelaní
Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.
Predškolské vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku (predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov).
Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania, ktoré vydáva materská škola.
Personálne zabezpečenie
Výchovno- vzdelávací proces v materskej škole zabezpečuje 8 pedagogických zamestnancov- učiteliek, ktoré majú požadovanú odbornú a pedagogickú spôsobilosť. Priemerný vek je 48 rokov.
Špecifické zručnosti
Meno Osvedčenie
Iveta Madleňáková O absolvovaní prípravy vedúcich pedagogických pracovníkov: Riadenie kvality školy
Ako rozvíjať grafomotorické zručnosti detí
Manažment v MŠ
Obsahová reforma v MŠ
eTwinning
Bibiána Galková Ako rozvíjať grafomotorické zručnosti detí
Iveta Kušnierová Vzdelávací kurz: „Buď sám sebou, nebuď sám“
Manažment v MŠ
Obsahová reforma v MŠ
eTwinning
Manažment
Jana Šmeringaiová Tréning fonematického uvedomovania podľa D.B.Eľkonina
Digitálne technológie
Bronislava Šlachtová Vzdelávací kurz: „Buď sám sebou, nebuď sám“
Ako rozvíjať grafomotorické zručnosti detí
Digitálne technológie
Ako pracovať s deťmi s poruchami reči
Viera Hupková Ako rozvíjať grafomotorické zručnosti detí
Bezpečné škôlky
Ako pracovať s deťmi s poruchami reči
Meno Krúžková činnosť
Mgr. Anna Ferenčíková Angličtina hrou
Mgr. Alena Baláková Mažoretky
Mgr. Eva Natšinová Šikovníček
Meno Logopedická terapia
PaedDr. Sylvia Nečasová klinický logopéd
Materiálno-technické a priestorové podmienky
Materská škola je 4-triedna a je umiestnená v 2 účelových budovách. V každej budove sú na prízemí 2 šatne pre 2 triedy- jedna trieda je na prízemí a druhá na poschodí. Pri každej triede je spálňa, kuchynka a jedáleň v ktorej sa deti stravujú, sociálne zariadenia, účelové priestory pre personál, kabinet.
Súčasťou MŠ je hospodárska budova, v ktorej sa nachádzajú sklady, kuchyňa, práčovňa, priestory na krúžkovú činnosť a kancelária riaditeľky MŠ. Každá budova má samostatný vchod a sú prepojené krytou terasou.
Prostredie MŠ vytvára podmienky pre celkovú pohodu dieťaťa. Pozitívne ovplyvňuje osobnosť dieťaťa uspokojuje jeho psychické, citové a telesné potreby. Je útulné, príjemné a harmonické. Deti sa spoločne so zamestnancami starajú o poriadok a jeho estetickú úpravu. Súčasťou materiálno-technického vybavenia je literatúra, učebné pomôcky, telovýchovné náradie a náčinie, hudobné nástroje, didaktická a audiovizuálna technika, výpočtová technika, atď.
Podmienkou kvalitného plnenia školského vzdelávacieho programu je dostatočné vybavenie spotrebným materiálom na výtvarné, grafomotorické, pracovné činnosti.
Základným nábytkom pre deti sú stoly a stoličky. Stolíky sú umiestnené vo svetlej časti miestnosti so správnym dopadom svetla.
Zariadenie je jednoduché, prispôsobené počtu detí, je bezpečné a rozvíja estetické cítenie detí.
Ležadlá sú dostatočne pevné a stabilné, dobre tepelne izolované, ľahko prenosné a skladateľné.
Exteriér materskej školy tvorí detské ihrisko, záhrada, spevnené plochy. Zariadením ihriska sú: preliezačky, hojdačky, pieskovisko. Oplotenie záhrady je nevyhnutné z bezpečnostných a hygienických dôvodov.
Zariadenie, ktoré je v záhrade stabilne nainštalované, je pevné a odolné voči mechanickým zásahom a poveternostným vplyvom.
Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní
Materská škola pri výchove a vzdelávaní, pri činnostiach priamo súvisiacich s výchovou a vzdelávaním :
· prihliada na základné fyziologické potreby detí,
· zaisťuje bezpečnosť a ochranu zdravia detí,
· vedie evidenciu registrovaných školských úrazov detí, ku ktorým došlo počas výchovno-vzdelávacej činnosti alebo pri činnostiach organizovaných materskou školou
· v škole sa vykonávajú požadované kontroly a revízie technických zariadení
· vykonáva sa údržba a závady sa bezodkladne odstraňujú
· zamestnanci sa zúčastňujú školení o BOZP, preventívnych lekárskych prehliadok
Problematika zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia je aj integrálnou súčasťou obsahu výchovy a vzdelávania detí v materských školách. Deti sa prostredníctvom tohto obsahu učia chrániť si svoje zdravie aj zdravie iných a riešiť na elementárnej úrovni situácie ohrozujúce zdravie.
Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy a deti
Cieľom hodnotenia práce školy je, aby deti, rodičia, učitelia aj verejnosť získali informácie o kvalite práce školy ,aká je úroveň výchovno- vzdelávacích výsledkov , úroveň vedomostí a spôsobilosti detí.
Vnútorná školská kontrola je zameraná na všetkých zamestnancov školy a prevádza sa podľa plánov vnútroškolskej kontroly a hospitačnej činnosti , ktoré sú súčasťou ročného plánu práce. Prostredníctvom autoevalvácie sa hodnotia 2x ročne výchovno- vzdelávacie výsledky detí a priebeh výchovno- vzdelávacej činnosti. Na pravidelných pedagogických poradách vyhodnocujeme plnenie úloh z plánu práce a plánov spolupráce s inými inštitúciami, taktiež výsledky z hospitačnej činnosti. Výsledky za školský rok zverejňujeme v správe o výchovno- vzdelávacej činnosti, ktorá sa prerokuje v pedagogickej rade, rade školy a v mestskom zastupiteľstve.
Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov
1. zvyšovanie odborných kompetencií prostredníctvom ďalšieho vzdelávania MPC
2. aktívna účasť na odborných seminároch a metodických dňoch
3. rozvíjať právne vedomie zamestnancov v oblasti novej legislatívy v školstve
- Štátny vzdelávací program
- Vyhláška o materských školách
- Školský zákon
4. sebavzdelávanie, zdokonaľovanie profesijných spôsobilostí
5. prácu s internetom, počítačom, digitálne technológie
6. sprostredkovať aktuálne odborné a metodické informácie prostredníctvom informačného
systému
- Internet
- Pedagogické časopisy
Ďalšie vzdelávanie je právom i povinnosťou každého pedagogického zamestnanca MŠ a každý má možnosť ďalšieho vzdelávania za rovnakých podmienok.
Profil absolventa predprimárneho vzdelávania
- Absolvent predprimárneho vzdelávania získa schopnosti a poznatky v kultúrnej, čitateľskej, matematickej a prírodovednej oblasti.
- Posilní sa jeho pohybová a fyzická stránka
- Bude pripravený na vstup do primárneho vzdelávania v základnej škole a na ďalší aktívny život v spoločnosti
- dosiahne elementárne základy kľúčových kompetencií- psychomotorické
- osobnostné
- sociálne
- komunikatívne
- kognitívne
- učebné
- informačné
- získa základy pre rozvíjanie schopnosti učiť sa a vzdelávať sa po celý život
UČEBNÉ OSNOVY ŠKOLSKÉHO VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
„ZÁHRADA PLNÁ KVETOV“
Pri tvorbe školského vzdelávacieho programu sme vychádzali zo štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0. Prihliadali sme na vnútorné a vonkajšie podmienky MŠ. Prostredníctvom zmysluplnej výchovno- vzdelávacej činnosti podporovanej rôznymi športovými, kultúrno- spoločenskými aktivitami, krúžkovou činnosťou, projektami Adamko hravo- zdravo, Evička nám ochorela, Bezpečko na ceste a zaradením enviromentálnej výchovy a Dohovoru o právach dieťaťa budeme rozvíjať osobnosť detí a jeho kľúčové kompetencie.
Každodennou súčasťou výchovno- vzdelávacej činnosti bude aj rozvíjanie a upevňovanie kultúrnych, hygienických, stravovacích a spoločenských návykov detí . Pozornosť budeme venovať rozvíjaniu zručností súvisiacich s osobnou hygienou a sebaobsluhou detí pri obliekaní a vyzliekaní.
Vzdelávací program sa skladá z 10 celkov. Tvorili sme ich podľa mesiacov s prihliadnutím na ročné obdobia a na rôzne sviatky či spoločenské udalosti. Každý celok obsahuje 3-5 tém podľa pracovných týždňov v danom mesiaci. Všetky výkonové štandardy zo štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0, ktoré ma dieťa splniť po ukončení predprimárneho vzdelávania sú súčasťou nášho vzdelávacieho programu. Raz týždenne sme zaradili tému týkajúcu sa projektov.
Učebné osnovy sú spoločné pre všetkých pedagogických zamestnancov, ktorí tieto témy konkrétne rozpracujú v týždennom triednom vzdelávacom pláne. Pridržiavajú sa vekového zloženia v danej triede a vekových osobitostí detí.
Jednotlivé triedy sú označené podľa kvetov/ sedmokrásky, púpavy, slnečnice, nezábudky/- od toho bol pomenovaný aj náš školský vzdelávací program : „Záhrada plná kvetov“ – v súlade so zameraním školy na enviromentálnu výchovu. Záhrada predstavuje svet a prírodu okolo nás a kvety sú deti, ktoré v nej rastú. Želáme si aby sa láska k prírode a životnému prostrediu stala súčasťou nášho vzdelania. Budeme sa snažiť, nech naše deti rastú rovno a zdravo ako kvety, aby neskláňali hlavy, ale aby sa pozerali priamo k slnku. Dáme všetok um a vôľu na to, aby sme držali spolu ako semienka v kvetoch, nedovolíme aby niekto deťom ubližoval alebo ich zlomil. Deťom ukážeme, že sú súčasťou prírody a chceme z nich mať potešenie ako z pohľadu na kvety, ktoré v nej rastú.
MESIAC |
OBSAHOVÉ CELKY |
TÉMY |
SEPTEMBER
|
Môj domov |
Moja MŠ Moja rodina Naše mesto Naša krajina |
OKTÓBER |
Farebná jeseň |
Pozor červená Farby jesene Ovocie Zelenina Počasie |
NOVEMBER |
Ľudia |
Ľudské telo Zdravý škôlkár Profesie Veci okolo nás |
DECEMBER |
Čas radosti |
Mikuláš Vôňa medovníkov Vianoce |
JANUÁR |
Nový rok |
Zimné radovánky Časové vzťahy My sa chrípky nebojíme |
FEBRUÁR |
Zima ešte neodišla |
Zvieratká v zime Vtáky v zime Fašiangy Neživá príroda |
MAREC |
Divadlo v MŠ |
Moja najmilšia kniha Rozprávkový týždeň S deťmi pre deti Komunikačné média |
APRÍL |
Jar je tu |
Jarné prebúdzanie Veľkonočné sviatky Domáce zvieratá Život v lese |
MÁJ |
Príroda |
Kvety pre mamičku Rastliny v záhrade Život pri vode Hmyz |
JÚN |
Prichádza leto |
Deti a svet Vesmír očami detí Exotické zvieratá Letné športy |