Školský vzdelávací program

 

MATERSKÁ ŠKOLA BERNOLÁKOVÁ 252, 029 01 NÁMESTOVO

 

 

Školský vzdelávací program 

ZÁHRADA PLNÁ KVETOV"

Stupeň vzdelania:                     predprimárne

Dĺžka štúdia:                             3-4 roky -absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho   programu   

                                                odboru vzdelávania v materskej škole

Vyučujúci jazyk:                        slovenský

Forma vzdelávania:                   denná

Druh školy:                               štátna materská škola

 

Názov školy:                              Materská škola

Adresa:                                      Bernolákova 252, 029 01 Námestovo

IČO:                                           00314676

Riaditeľ školy:                          Iveta Madleňáková

Ďalšie kontakty:                        043/ 552 22 38, e-mail: skolka.bernolakova@orava.sk

 

Zriaďovateľ:                             Mesto Námestovo

Adresa:                                      Cyrila a Metoda 329/6, 029 01 Námestovo

Kontakty:                                  043/550 47 11

 

 

 

Platnosť dokumentu : od 1.9.2012 do 30.06.2016

 

Ciele a poslanie výchovy a vzdelávania

 

Cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnuť optimálnu emocionálnu, sociálnu a kognitívnu úroveň ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie a na život v spoločnosti.

Východiskom je jedinečnosť dieťaťa, aktívne učenie a začleňovanie do skupiny a kolektívu.

 

Cieľmi inštitucionálnej predškolskej výchovy sú :

·         napĺňať potrebu dieťaťa sociálneho kontaktu s rovesníkmi

·         uľahčiť dieťaťu plynulú adaptáciu na zmenené prostredie

·         podporiť vzťah dieťaťa k poznávaniu a učeniu hrou

·         rozvíjať cieľavedome, systematicky a v tvorivej atmosfére osobnosť dieťaťa

        v psychomotorickej, poznávacej, sociálnej, emocionálnej a morálnej oblasti

·         prihliadať na rôzne sociokultúrne a socioekonomické zázemie dieťaťa

·         uplatňovať a chrániť práva dieťaťa v spolupráci s rodinou, zriaďovateľom a inými inštitúciami s rešpektovaním potrieb     dieťaťa

·         získavať dôveru rodičov v individuálnom výchovnom poradenstve a upriamovať ich

      pozornosť na pozitívne prejavy v správaní sa svojho dieťaťa a v prípade potreby ich 

      nasmerovať na ďalšie odborné poradenstvo s inými odborníkmi (pediater, logopéd, 

      psychológ, atď.).

·         posilňovať úctu k rodičom, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu,

      k materinskému jazyku, k štátnemu jazyku, a k svojej vlastnej kultúre

·         získať a posilňovať úctu k ľudským právam a základným slobodám

·         pripraviť sa na život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia, znášanlivosti, tolerancie, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami a cirkvami a náboženskými spoločenstvami

·         naučiť sa rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť, pripraviť sa na celoživotné vzdelávanie

·         naučiť sa kooperovať v skupine, kolektíve a preberať na seba primeranú zodpovednosť

·         naučiť sa chrániť svoje zdravie vrátane využitia zdravej výživy a chrániť životné prostredie

·         naučiť sa rešpektovať všeľudské etické hodnoty

 

Ciele MŠ:

 

1                    Vytvárať optimálne podmienky na zaškoľovanie 5-6 ročných detí a detí s odloženou povinnou školskou dochádzkou.

2                    Zameriavať sa na oblasť enviromentálnej výchovy so zámerom aktívne chrániť prírodu.

3                    Posilňovať zdravý životný štýl prostredníctvom realizácie projektu „Adamko hravo- zdravo“ a „Evička nám ochorela“

4                    V pedagogickej práci uplatňovať hlavné zámery „Dohovoru o právach dieťaťa“.

5                    Využívať logopedické intervencie pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou a poruchami reči.

 

 

Poslanie MŠ

 

Materská škola podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno-emocionálnej, intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej, rozvíja schopnosti a zručnosti, utvára predpoklady na ďalšie vzdelávanie. Pripravuje na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí.

Naším poslaním je vytvoriť materskú školu rodinného typu s úzkymi väzbami na rodičov. Chceme umožniť deťom prežiť aktívne a šťastné detstvo tým, že im vytvoríme pohodové a priateľské prostredie bez zbytočného stresu, kde sa budú cítiť dobre, kde bude vždy dobrá priateľská nálada a pochopenie. Budeme sa usilovať o rozvoj samostatných a sebavedomých detí cestou prirodzenej výchovy. Chceme položiť základy celoživotného vzdelávania všetkým deťom podľa ich možností , záujmu a potrieb, učiť ich zdravému životnému štýlu a ochrane prírody a prostredia v ktorom žijú.

 

  Zameranie školy

 

            Naša MŠ je mestská rozpočtová organizácia. Ponúkame celodennú výchovnú starostlivosť s možnosťou využitia poldenného pobytu pre deti od 2 do 6 rokov veku a pre deti s odloženou povinnou školskou dochádzkou.

Uplatňujeme Štátny vzdelávací program ISCED 0, Rozvíjajúci program výchovy a vzdelávania detí s odloženou povinnou školskou dochádzkou v materských školách a prvky projektov  Adamko hravo- zdravo, Evička nám ochorela, Environmentálna výchova, Bezpečko na ceste  .

Mesačne organizujeme rôzne športové a kultúrno- spoločenské aktivity.  Centrum voľného času Maják v Námestove nám zabezpečuje krúžkovú činnosť- Mažoretky, Angličtina hrou, Šikovníček.

V MŠ pracuje 2x mesačne klinický logopéd pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou. Spolupracujeme s CPPaP, MsÚ, ZŠ, MŠ, CVČ, Domom kultúry.

Zameriavame  sa na oblasť ekológie a enviromentálnej výchovy- chrániť prírodu, zber a triedenie odpadového materiálu, viesť deti k práci v záhrade, starostlivosť o rastliny.

 

Dĺžka dochádzky a formy výchovy a vzdelávania

 

Na predprimárne vzdelávanie v materskej škole sa prijímajú spravidla deti od troch do šiestich rokov veku; ak je voľná kapacita, možno prijať aj deti od dvoch rokov veku. Prednostne sa prijímajú deti, ktoré dovŕšili piaty rok veku, deti s odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky a deti s dodatočne odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky.

Do  triedy  materskej  školy  sa  zaraďujú  spravidla  deti rovnakého veku. Deti,  ktoré     majú  

v nasledujúcom roku začať plniť povinnú školskú dochádzku sa obvykle zaraďujú do samostatnej triedy.

 

Predprimárne vzdelávanie sa uskutočňuje formou:

a) celodenného niekoľkoročného predškolského vzdelávania,

b) poldenného zaškolenia v rozsahu štyroch až päť hodín denne v dopoludňajšom čase 

Spôsob, podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom vzdelaní

Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.

Predškolské vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku (predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov).

Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania, ktoré vydáva materská škola.

 

Personálne zabezpečenie

Výchovno- vzdelávací proces v materskej škole zabezpečuje 8 pedagogických zamestnancov- učiteliek, ktoré majú požadovanú odbornú a pedagogickú spôsobilosť. Priemerný vek je 48 rokov.

Špecifické zručnosti

Meno                                      Osvedčenie

 

Iveta Madleňáková                O absolvovaní prípravy vedúcich pedagogických pracovníkov: Riadenie kvality školy

                                               Ako rozvíjať grafomotorické zručnosti detí

                                               Manažment v MŠ

                                               Obsahová reforma v MŠ

                                               eTwinning

Bibiána Galková                    Ako rozvíjať grafomotorické zručnosti detí

Iveta Kušnierová                    Vzdelávací kurz: „Buď sám sebou, nebuď sám“

Manažment v MŠ

                                               Obsahová reforma v MŠ

                                               eTwinning

                                               Manažment

Jana Šmeringaiová                 Tréning fonematického uvedomovania podľa D.B.Eľkonina

                                               Digitálne technológie

Bronislava Šlachtová             Vzdelávací kurz: „Buď sám sebou, nebuď sám“

Ako rozvíjať grafomotorické zručnosti detí

Digitálne technológie

Ako pracovať s deťmi s poruchami reči

Viera Hupková                       Ako rozvíjať grafomotorické zručnosti detí

                                               Bezpečné škôlky

                                               Ako pracovať s deťmi s poruchami reči

 

Meno                                      Krúžková činnosť

Mgr. Anna Ferenčíková         Angličtina hrou

Mgr. Alena Baláková             Mažoretky

Mgr. Eva Natšinová               Šikovníček

 

Meno                                      Logopedická terapia

PaedDr. Sylvia Nečasová      klinický logopéd

 

Materiálno-technické a priestorové podmienky

 

Materská škola je 4-triedna a je umiestnená v 2 účelových budovách. V každej budove sú na prízemí 2 šatne pre 2 triedy- jedna trieda je na prízemí a druhá na poschodí. Pri každej triede je  spálňa,  kuchynka a jedáleň v ktorej sa deti stravujú,  sociálne  zariadenia,  účelové priestory pre personál, kabinet.

Súčasťou MŠ je hospodárska budova, v ktorej sa nachádzajú sklady, kuchyňa, práčovňa, priestory na krúžkovú činnosť a kancelária riaditeľky MŠ. Každá budova má samostatný vchod a sú prepojené krytou terasou.

Prostredie MŠ vytvára podmienky pre celkovú pohodu dieťaťa. Pozitívne ovplyvňuje osobnosť dieťaťa uspokojuje jeho psychické, citové a telesné potreby. Je útulné, príjemné a harmonické. Deti sa spoločne so zamestnancami starajú o poriadok a jeho estetickú úpravu. Súčasťou materiálno-technického vybavenia je literatúra, učebné pomôcky, telovýchovné náradie a náčinie, hudobné nástroje, didaktická a audiovizuálna technika, výpočtová technika, atď.

Podmienkou kvalitného plnenia školského vzdelávacieho programu je dostatočné vybavenie spotrebným materiálom na výtvarné, grafomotorické, pracovné činnosti.

Základným nábytkom pre deti sú stoly a stoličky. Stolíky sú umiestnené vo svetlej časti miestnosti so správnym dopadom svetla.

Zariadenie je jednoduché, prispôsobené počtu detí, je bezpečné a rozvíja estetické cítenie detí.

Ležadlá sú dostatočne pevné a stabilné, dobre tepelne izolované, ľahko prenosné a skladateľné.

Exteriér materskej školy tvorí detské ihrisko, záhrada, spevnené plochy. Zariadením ihriska sú: preliezačky, hojdačky, pieskovisko. Oplotenie záhrady je nevyhnutné z bezpečnostných a hygienických dôvodov.

Zariadenie, ktoré je v záhrade stabilne nainštalované, je pevné a odolné voči mechanickým zásahom a poveternostným vplyvom.

  

Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní

Materská škola pri výchove a vzdelávaní, pri činnostiach priamo súvisiacich s výchovou a vzdelávaním :

·         prihliada na základné fyziologické potreby detí,

·         zaisťuje bezpečnosť a ochranu zdravia detí,

·         vedie  evidenciu registrovaných školských úrazov detí, ku ktorým došlo počas výchovno-vzdelávacej činnosti alebo pri činnostiach  organizovaných materskou  školou

·         v škole sa vykonávajú požadované kontroly a revízie technických zariadení

·         vykonáva sa údržba a závady sa bezodkladne odstraňujú

·         zamestnanci sa zúčastňujú školení o BOZP, preventívnych lekárskych prehliadok

Problematika zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia je aj integrálnou súčasťou obsahu výchovy a vzdelávania detí v materských školách. Deti sa prostredníctvom tohto obsahu učia chrániť si svoje zdravie aj zdravie iných a riešiť na elementárnej úrovni situácie ohrozujúce zdravie.

Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy a deti

 

Cieľom hodnotenia práce školy je, aby deti, rodičia, učitelia aj verejnosť získali informácie o kvalite práce školy ,aká je úroveň výchovno- vzdelávacích výsledkov , úroveň vedomostí a spôsobilosti detí.

Vnútorná školská kontrola je zameraná na všetkých zamestnancov školy a prevádza sa podľa plánov vnútroškolskej kontroly a hospitačnej činnosti , ktoré sú súčasťou ročného plánu práce. Prostredníctvom autoevalvácie sa hodnotia 2x ročne výchovno- vzdelávacie výsledky detí a priebeh výchovno- vzdelávacej činnosti. Na pravidelných pedagogických poradách vyhodnocujeme plnenie úloh z plánu práce a plánov spolupráce s inými inštitúciami, taktiež výsledky z hospitačnej činnosti. Výsledky za školský rok zverejňujeme v správe o výchovno- vzdelávacej činnosti, ktorá sa prerokuje v pedagogickej rade, rade školy a v mestskom zastupiteľstve.

 

Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov

 1.      zvyšovanie odborných kompetencií prostredníctvom ďalšieho vzdelávania MPC

2.      aktívna účasť na odborných seminároch a metodických dňoch

3.      rozvíjať právne vedomie zamestnancov v oblasti novej legislatívy v školstve

  • Štátny vzdelávací program
  • Vyhláška o materských školách
  • Školský zákon

4.   sebavzdelávanie, zdokonaľovanie profesijných spôsobilostí

5.  prácu s internetom, počítačom, digitálne technológie

6.   sprostredkovať aktuálne odborné a metodické informácie prostredníctvom informačného

      systému

  • Internet
  • Pedagogické časopisy

 

Ďalšie vzdelávanie je právom i povinnosťou každého pedagogického zamestnanca MŠ a každý má možnosť ďalšieho vzdelávania za rovnakých podmienok. 

Profil absolventa predprimárneho vzdelávania

  • Absolvent predprimárneho vzdelávania získa schopnosti a poznatky v kultúrnej, čitateľskej, matematickej a prírodovednej oblasti.
  • Posilní sa jeho pohybová a fyzická stránka
  • Bude pripravený na vstup do primárneho vzdelávania v základnej škole a na ďalší aktívny život v spoločnosti
  • dosiahne elementárne základy kľúčových kompetencií- psychomotorické

    - osobnostné

    - sociálne

    - komunikatívne

    - kognitívne

    - učebné

    - informačné

  • získa základy pre rozvíjanie schopnosti učiť sa a vzdelávať sa po celý život

UČEBNÉ OSNOVY ŠKOLSKÉHO VZDELÁVACIEHO PROGRAMU

„ZÁHRADA PLNÁ KVETOV“
 

Pri tvorbe školského vzdelávacieho programu sme vychádzali zo štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0. Prihliadali sme na vnútorné a vonkajšie podmienky MŠ. Prostredníctvom zmysluplnej výchovno- vzdelávacej činnosti podporovanej rôznymi športovými, kultúrno- spoločenskými aktivitami, krúžkovou činnosťou, projektami Adamko hravo- zdravo, Evička nám ochorela, Bezpečko na ceste a zaradením enviromentálnej výchovy  a Dohovoru o právach dieťaťa budeme rozvíjať osobnosť detí a jeho kľúčové kompetencie.

Každodennou súčasťou výchovno- vzdelávacej činnosti bude aj rozvíjanie a upevňovanie kultúrnych, hygienických, stravovacích a spoločenských návykov detí . Pozornosť budeme venovať rozvíjaniu zručností súvisiacich s osobnou hygienou a sebaobsluhou detí pri obliekaní a vyzliekaní.

            Vzdelávací program sa skladá z 10 celkov. Tvorili sme ich podľa mesiacov s prihliadnutím na ročné obdobia a na rôzne sviatky či spoločenské udalosti. Každý celok obsahuje 3-5 tém podľa pracovných týždňov v danom mesiaci. Všetky výkonové štandardy zo štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0, ktoré ma dieťa splniť po ukončení predprimárneho vzdelávania sú súčasťou nášho vzdelávacieho programu. Raz týždenne sme zaradili  tému týkajúcu sa projektov.

Učebné osnovy sú spoločné pre všetkých pedagogických zamestnancov, ktorí tieto témy konkrétne rozpracujú v týždennom triednom vzdelávacom pláne. Pridržiavajú sa vekového zloženia v danej triede a vekových osobitostí detí.

Jednotlivé triedy sú označené podľa kvetov/ sedmokrásky,  púpavy, slnečnice, nezábudky/- od toho bol pomenovaný aj náš školský vzdelávací program : „Záhrada plná kvetov“ – v súlade so zameraním školy na enviromentálnu výchovu. Záhrada predstavuje svet a prírodu okolo nás a kvety sú deti, ktoré v nej rastú. Želáme si aby sa láska k prírode a životnému prostrediu stala súčasťou nášho vzdelania. Budeme sa snažiť, nech naše deti rastú rovno a zdravo ako kvety, aby neskláňali hlavy, ale aby sa pozerali priamo k slnku. Dáme všetok um a vôľu na to, aby sme držali spolu ako semienka v kvetoch, nedovolíme aby niekto deťom ubližoval alebo ich zlomil. Deťom ukážeme, že sú súčasťou prírody a chceme z nich mať potešenie ako z pohľadu na kvety, ktoré v nej rastú.

MESIAC

OBSAHOVÉ CELKY

TÉMY

 

SEPTEMBER

 

 

 

Môj domov

Moja MŠ

Moja rodina

Naše mesto

Naša krajina

 

 

OKTÓBER

 

Farebná jeseň

Pozor červená

Farby jesene

Ovocie

Zelenina

Počasie

 

NOVEMBER

 

Ľudia

Ľudské telo

Zdravý škôlkár

Profesie

Veci okolo nás

 

DECEMBER

 

Čas radosti

Mikuláš

Vôňa medovníkov

Vianoce

 

JANUÁR

 

Nový rok

Zimné radovánky

Časové vzťahy

My sa chrípky nebojíme

 

FEBRUÁR

 

Zima ešte neodišla

Zvieratká v zime

Vtáky v zime

Fašiangy

Neživá príroda

 

MAREC

 

Divadlo v MŠ

Moja najmilšia kniha

Rozprávkový týždeň

S deťmi pre deti

Komunikačné média

 

APRÍL

 

Jar je tu

Jarné prebúdzanie

Veľkonočné sviatky

Domáce zvieratá

Život v lese

 

MÁJ

 

Príroda

Kvety pre mamičku

Rastliny v záhrade

Život pri vode

Hmyz

 

JÚN

 

Prichádza leto

Deti a svet

Vesmír očami detí

Exotické zvieratá

Letné športy